Jaarverslag 2010

Jaarverslag 2010.

We zitten inmiddels al in de derde maand van 2011 en velen van ons zijn al weer begonnen met vissen of staan op het punt om de draad weer op te pakken. Tijd dus om de gebeurtenissen van het voorbije jaar 2010 nog een keer de revue te laten passeren.

2010 werd afgesloten met een ledenaantal van plus minus 650. Daarmee lijkt de dalende trend van de laatste jaren te zijn gestopt. Eerlijkheidshalve moeten we wel vermelden dat we in ruim tien jaar tijd in ledenaantal zijn gehalveerd.

Bestuurlijk gezien is er weinig nieuws te melden. Het bestuur bestaat nog steeds uit zes personen.

Voor 2011 staat er wel wisseling in het penningmeesterschap op het programma. De vergadering zal daar vanavond een beslissing in nemen.

Het bestuur is nog steeds, nu al acht jaar, met de gemeente in gesprek over een nieuwe visvijver. Hoewel we nog steeds niets concreets hebben, heeft het bestuur wel de indruk dat er op termijn een nieuwe visvijver of vijvers zullen komen. Het blijft een zaak van de lange adem.

Met de vereniging tot behoud van Natuurmonumenten is een nieuw contract afgesloten voor het Kolkven. Dit contract loopt door tot 31 mei 2015.

Er zijn sinds de herinrichting van de Voorste stroom twee jaar verstreken. De vangsten aan de stroom waren in 2010 redelijk tot goed te noemen. Niet alleen langs de Waterhoefweg maar ook langs het traject vanaf de vistrappen tot aan de zandvanger in het Seuverick. Een teken dat de vistrap wel degelijk zijn nut heeft. Ondertussen heeft het Waterschap drie visplaatsen aangelegd. Eentje ter hoogte van de Kuiperstraat, eentje in het Lindenpark en één nabij Durendael. De twee invaliden visplaatsen zijn nog steeds niet gerealiseerd. Ook dit heeft weer te maken met de spreekwoordelijk langzaam draaiende ambtelijke molens.

Sinds lange tijd maken de Sportvissers deel uit van de beheerseenheid BTO. Twee leden van het bestuur hebben zitting in het bestuur van de BTO. In 2010 heeft deze beheerseenheid een financiële bijdrage geleverd voor het herstel van het pad naar de Esschestroom. In de volksmond beter bekent als het breed stuk. Met Brabants landschap zijn afspraken gemaakt over het gebruik van dit pad en de controle daar op. Mart van Dooleweerd heeft de controle op zich genomen.

Bij wijze van proef zijn er in 2010 in het Eikenven kruiskroeskarpers uitgezet. Deze vissen zijn sterk en zijn minder interessant voor aalscholvers. Daarbij worden ze door de gemiddelde sportvisser zeer gewaardeerd vanwege hun strijdlust. Of de proef als geslaagd mag worden beschouwd is nog maar de vraag want er zijn er slechts enkele gevangen van de ruim vijfhonderd die zijn uitgezet. Deze kruiskroeskarpers waren ook de enige vissen die zijn uitgezet. Vanwege de strenge winter was de visleverancier niet in staat om de bestelde voorn te leveren.

Door Sportvisserij Nederland is in 2010 een landelijke campagne gestart met als doel zoveel mogelijk nieuwe leden te werven voor de hengelsport verenigingen. Ook de Sportvissers hebben aan deze campagne deelgenomen. In Oisterwijk en Moergestel zijn duizenden flyers deur aan deur verspreid.

Jammer genoeg mochten we maar enkele nieuwe leden inschrijven.

Helaas werden we ook in 2010 weer geconfronteerd met vissterfte. Half september legden duizenden vissen het loodje in het Kolkven. Als gevolg van massaal afstervende algen kwam er een nijpend tekort aan zuurstof in het Kolkven. Met als gevolg ongeveer 400 kilo dode vis. Voornamelijk grote karpers, brasems en enorme hoeveelheden kleine vis werden de dupe.

De oorzaak is dus bekend en de oplossing ook: uitbaggeren van het hele ven. Dit is echter een kostbare zaak en zal door Natuurmonumenten moeten worden aangepakt.

Ook het Klompven bleef niet verschoond van problemen. In juli werd blauwalg geconstateerd. Welleswaar leidde dit niet tot vissterfte maar het had wel tot gevolg dat er enkele maanden niet kon worden gevist.

Tot slot wenst het bestuur al onze leden een visrijk seizoen toe.

Oisterwijk maart 2011

Jos Schilders